Mijn avontuur naar Ghana!

Week(end) 8

Maandag 24 juni – Dag 50

Ik had wel wat langer willen uitslapen vanochtend, maar het was weer tijd om naar school te gaan. De bucket bath was echt even koud, maar ik voelde mij daarna wel weer fris. Het brood wat Gloria had gekocht vanochtend voor het ontbijt was echt heerlijk vers. Rivanna had weer een mango gesneden, die echt super lekker was. Na het ontbijt ben ik samen met Rivanna naar school gegaan. Ik ben naar Nursery 1 gegaan en Rivanna heeft gewacht tot Sammy op school was zodat hij haar alles kon vertellen over de school en de lessen. Madame Bernice ging naar Nursery 2 omdat de lerares van die klas niet aanwezig was. Vandaag gingen ze de nummers 0 tot en met 30 weer oefenen en heb ik zoals gewoonlijk weer in de schriftjes geoefend met hetzelfde groepje kinderen. De ochtend was een beetje hectisch en rommelig. Tegen 12:00 heb ik Rivanna opgezocht en ze was op dat moment al een Engelse les aan het geven dus ik ben even kort in de klas gaan zitten tot dat ze klaar was. Het lesgeven deed ze echt heel goed, want het is nogal lastig om hier orde te houden in de klas en ervoor te zorgen dat de kinderen de aandacht er bij houden. Na de lunch hebben we afscheid genomen van Sofia want die vliegt vanavond alweer terug naar Zweden. Het voelt nog maar als gister dat Sofia hier aankwam en deze twee weken zijn best heel snel gegaan. Ik ben na de lunch weer naar school gegaan en de kinderen zoals elke middag weer omgekleed. Voordat de kinderen vrij waren ben ik alvast naar huis gegaan. Thuis niet zo veel gedaan en toen Nana thuis kwam van school kwam hij mijn kamer binnen want hij had een ballon. Ik was op dat moment net met mijn moeder aan het video bellen, dus ze vroeg aan Nana “How are you” en daarop zei hij netjes “I am fine”, haha. Na het avondeten rende Nana samen met Kennedy (zijn moeder huurt een kamer bij Grace haar zus) mijn kamer in want ze wouden graag op mijn bed onder de klamboe. Sinds het einde van de middag gaat de elektriciteit de hele tijd aan, uit, aan en uit. En op dit moment is het uit en regent het hard. Als het regent zetten ze hier direct de emmers en bakken buiten zodat ze extra water hebben.

Dinsdag 25 juni – Dag 51

Het is dinsdag dus is het weer tijd om te wassen. Paula en Rivanna hadden beide een klas om 09:20, dus een beetje uitgeslapen en daarna samen ontbeten (met o.a. een gekookte ei, dus moesten we oppassen dat Nana dit niet snel van onze bord af pakte haha). Na het ontbijt begonnen met wassen en terwijl ik bezig was met de laatste handdoek, begon het te een beetje te regenen. Afgelopen 2 week geen regen gehad en nu ik mijn was ging doen begon het te regenen. En het heeft de héle dag geregend. Ik was van plan om na de lunch naar school te gaan maar in verband met de regen ben ik maar thuis gebleven. In de middag heb ik daarom ook niet veel bijzonders gedaan. Na het eten gingen we een film (Rapunzel) in mijn kamer kijken met rode wijn, want dat had Rivanna nog. Het was nogal een klus om de wijn open te krijgen, want we hadden hier geen kurkentrekker. Uiteindelijk hebben we met een schaar de kurk, in plaats van eruit, in de fles gedrukt. Voordat we de film konden kijken kwam Nana nog even de clown uithangen en daarna konden we de film écht gaan kijken. Ondertussen hoorden we een aantal keer hard geschreeuw vanuit de huiskamer komen, wanneer Ghana een doelpunt had gemaakt. De African Cup is nu begonnen en de eerste wedstrijd moest Ghana tegen Benin en dat is uiteindelijk 2-2 geworden. Na de film zijn we gaan slapen.

Woensdag 26 juni – Dag 52

Ik had goed geslapen vannacht en na het ontbijt ging ik vandaag alleen naar school. Madame Bernice was er vandaag niet, alleen Madame Esther. Het was daarom wat chaotischer dan anders (ja het kan nóg chaotischer). Telkens als Madame Esther even weg was, waren de kinderen heel druk en vaak vervelend, omdat ze wisten dat Madame Esther er niet was en ik ze toch niet straf. Alles duurde ook allemaal wat langer, zoals het omkleden. Voor de pauze hebben de kinderen nog even een halfuurtje gekleurd in hun boek en na de pauze tellen en alfabet geoefend. Tegen 12:00 ging ik weer terug voor lunch: boiled yam met een soort saus met veel bonen. Om 13:15 weer terug naar school en daar de kinderen omgekleed en daarna hebben de kinderen met elkaar gespeeld totdat ze vrij waren. Vandaag was niet mijn beste dag op school, ik was niet zo vrolijk en vol energie als anders. Soms zijn 45 kinderen tussen de 2 en 4 jaar in één klas erg vermoeiend. Vrijdag neem ik een dagje vrij en Paula en ik gaan het weekend lekker naar Cape Coast. Maandag 1 juli zijn we ook vrij omdat mijn vader dan jarig is; nee grapje, het is dan Republic Day in Ghana. Hopelijk heb ik dan die dinsdag weer energie en zin om naar school te gaan! Als avondeten hebben we fried yam met worstjes gehad, dat was lekker! We wouden vanavond weer een film kijken: Frozen, want ik heb die film nog nooit gezien. Helaas lukte het Rivanna niet om de film te downloaden, dus dan maar een andere keer!

Donderdag 27 juni – Dag 53

Na het ontbijt zijn we met z’n drieën naar school gelopen (Paula, Rivanna en ik). Madame Bernice was er  gelukkig weer maar ging vandaag naar KG1 want de lerares van KG1 was er vandaag niet. Na het omkleden heb ik nog een bot op het bord getekend, naast de tekening van de hond. Aangezien honden op botten kluiven. En naast de geit heb ik wat gras en bladeren getekend. De kinderen leren namelijk wat dieren eten. Ondertussen werden de nummers weer klassikaal geoefend. Daarna ben ik samen met mijn oefengroepje de hoofdletters en de kleine letters van het alfabet gaan oefenen. Ook na de pauze hebben we dit gedaan; in de pauze heb ik het alvast voorbereid zodat ze direct aan de slag konden na de pauze. Tijdens het oefenen kwam Sammy nog binnen met een camera man. Hij wou graag wat foto’s maken, want dat doen ze altijd wanneer een vrijwilliger op school heeft gewerkt. Wanneer ik weg ga, ontvang ik de foto. Hij zei: “When they make the pictures you know you’re almost at the end of your time here”. Valt gelukkig wel mee, ik heb nog dik 4 week te gaan! Om 12:00 nog even naar Sammy gelopen en nog een tijdje met hem gepraat, onder andere over de verschillen tussen Ghana/Afrika en Nederland/Europa of andere landen. Zo studeert een vriend van hem in China, want hij heeft een beurs gekregen via de universiteit in China waardoor het voor hem mogelijk is om daar te studeren. Dat kan alleen wanneer je hele goede cijfers haalt en de universiteit je vervolgens toelaat. Vaak worden er maar paar internationale studenten toegelaten die een beurs krijgen. Sammy vertelde dat het voor hem lastig is om daar te wonen aangezien het een meer individualistischer land is waar mensen erg op zich zelf zijn. Ghana is het tegenovergestelde van dit, waarbij familie en vrienden constant bij elkaar langs gaan en je eigenlijk bijna nooit alleen bent. Verder vertelde ik hem, doordat ik hier nu drie maand leef, mij veel meer besef hoe blij wij moeten zijn met onder andere het educatiesysteem en het zorgsysteem dat we in Nederland hebben vergeleken met de rest van de wereld, en dat we geluk hebben dat we in Nederland zijn geboren. Tegen 12:30 kwam Rivanna, want die was klaar met haar klas en zijn we naar huis gelopen voor de lunch (omelet met brood). Na de lunch heb ik de middag Rivanna geholpen met het nakijken de opdracht (Engelse klas). Ze moesten een verhaaltje schrijven met de termen: dwerg, vliegtuig en rood haar. De kinderen in deze klas zijn ongeveer 12 jaar. Door het lezen van de verhalen zie je hoe groot het verschil tussen bepaalde leerlingen zijn en dat het Engels soms erg slecht is. Soms was het bijna niet mogelijk om het verhaal te lezen/begrijpen. Ook is het grappig om te lezen dat de kinderen hele andere verhalen verzinnen dan dat de kinderen in Nederland zouden doen; bijna altijd ging er wel iemand dood in het verhaal en er was vaak sprake van een vliegtuigcrash of een erg gemene dwerg (met magische krachten) haha! De hele avond is de elektriciteit al uit, maar wanneer je dan naar buiten kijkt is het echt ongelofelijk hoeveel prachtige felle sterren je in de hemel ziet. Omdat de elektriciteit hier uit is in Senya, is het erg donker overal en zie je de sterren nog veel beter. Ik kan er wel uren naar kijken…

Vrijdag 28 juni – Dag 54

Vandaag deed ik mijn nieuwe jurk aan naar school, want Paula en de 4 andere leraressen doen op vrijdag ook altijd de jurk aan met dezelfde print. Madame Bernice en Madame Esther vonden de jurk beide heel mooi, dus dat was wel leuk om te horen. Madame Bernice was het eerste deel van de ochtend weer bij KG1 en ik heb de kinderen omgekleed. Daarna nog wat rijmliedjes gezongen en toen mochten de kinderen naar buiten om te spelen. Even later kwam Paula er ook aan met haar jurk aan. Op school organiseerden ze een wedstrijdje zaklopen. Zelfs de kleintjes van Nursery 1 gingen zaklopen, zo leuk om te zien!! De sfeer was heel gezellig, iedereen was door het dolle heen en zelfs de leraren vonden het erg leuk. Verder hebben we nog wat foto’s gemaakt vanwege de jurken met dezelfde stof, wat gespeeld met de kinderen en de wedstrijdjes zaklopen bekeken. Daarna gingen Paula en ik weer terug naar huis. Eenmaal thuis begon ik met mijn verhuizing; ik verhuis namelijk naar Paula haar kamer wat naast de huiskamer is. Rivanna en Paula hielpen mij mee om mijn spullen naar de andere kamer te brengen. Ik moet uit mijn kamer omdat er dinsdag een hele familie komt met twee kinderen. Na de verhuizing gingen we eerst lunchen: fufu met pindasoep. Deze keer heb ik het met mijn handen gegeten (zoals het hoort hier). Eigenlijk ging dat best goed en was het gewoon heel lekker! Na de lunch heb ik mijn spullen gepakt, want Paula en ik gaan het weekend naar Cape Coast. Na het inpakken zijn we vertrokken. De reis naar Cape Coast duurde wel erg lang, want de Tro Tro stopte heel vaak en dan moesten we weer ergens op wachten. Rond 17:00 kwamen we eindelijk aan bij Oasis Beach Resort. De slaap hut waar we in sliepen was deze keer, met ons erbij, helemaal vol (9 personen). Ik sliep deze keer onderin de stapelbed en dat was wel beter, want dan hoefde ik niet elke keer te klimmen. Eerst even weer lekker gedoucht en daarna zijn we naar het terras/restaurant gegaan om avond te eten. We hadden beide een pizza besteld en dit gedeeld en het was echt mega lekker! Voor het eerst een échte goede pizza hier gehad in Ghana. Toen we onze pizza net ophadden kwam er een jongen naar ons toe, een beetje een vreemde jongen. Hij vroeg ons nummer en toen we hem na een tijdje maar even negeerden bleef hij ons maar aanstaren. Later vroeg hij of hij onze twee stukjes pizza mocht, die wij hadden laten staan. Ik moest er eigenlijk wel om lachen en wij zeiden tegen hem, neem maar mee en eet maar op haha. Vervolgens probeerde hij nog een keer ons nummer te vragen, maar na de zoveelste “Nee”, ging hij er uiteindelijk maar vandoor. Daarna nog wat cocktails gedronken en zijn we tegen 00:00 gaan slapen.

Zaterdag 29 juni – Dag 55

Vannacht heb ik niet zo goed geslapen, vooral doordat sommigen in de slaap hut nogal veel lawaai maakten en heerlijk hardop aan het praten waren (midden in de nacht). Ongeveer tot 08:00 geslapen en toen gedoucht. Vandaag wouden we graag naar het zwembad in Elmina (met een heel mooi uitzicht). Alleen tijdens het ontbijt (wafels met vanille ijs en honing siroop!) zagen we al dat het weer er niet goed uit zag. Veel wolken en geen zon. Eigenlijk hadden we verder niks te doen in Cape Coast en toen het begon te sputteren hebben we besloten om weer terug naar huis te gaan. Eerst zijn we na het ontbijt nog Cape Coast in gegaan om stoffen te kopen en nog wat accessoires/souvenirs. Aan het einde van de ochtend in een busje met airco weer terug naar huis. Toen we net in het busje zaten te wachten tot het zou vertrekken, begon nog veel harder te regenen. Eenmaal thuis (14:00) geluncht en verder een ontspannen middagje gehad. We gaan nog één keer naar Cape Coast, voordat ik terug ga naar huis, dus hopelijk is het dan mooi weer zodat we wel naar het zwembad kunnen. Later kwam Rivanna ook weer terug, dus hebben we daar nog even mee gepraat. Ook heb ik mijn kamer en spullen verder in orde gemaakt. Het is wel even wennen in een andere kamer, want de kamer is naast de huiskamer met alleen een soort schot als afscheiding (wel met een deur die op slot kan), maar ik hoor hier nu alles heel goed. In de avond verder niet zo veel bijzonder gedaan..

Zondag 30 juni – Dag 56

Ik heb gelukkig best goed geslapen vannacht in mijn nieuwe kamer en bed. Vanochtend rustig aan gedaan en wat langer geslapen. Na de bucket bath ontbeten en later kwam Rivanna en Paula er ook aan. In de ochtend verder niet zo veel gedaan, alleen heeft Nana wel 30 minuten gehuild en geschreeuwd omdat zijn vader Albert weer naar huis ging. Nana woont hier bij zijn opa en oma en Albert komt af en toe langs of neemt hem voor 1 of 2 nachtjes mee naar huis. Maar wanneer hij dan weer weggaat moet Nana heel erg huilen, dus dat is wel heel zielig om te zien. Verder is vandaag Emiel jarig!!! 21 jaar   Vanavond hebben ze gezellig een BBQ om nog de verjaardag van mijn moeder te vieren en die van Emiel en mijn vader! Ze hebben er mooi weer bij en het is jammer dat ik er niet bij kan zijn, maar ik ben er volgend jaar gelukkig weer bij! Om 12:00 zijn we met de taxi naar de Westhill Mall gegaan. Deze keer met de taxi in plaats van de Tro Tro en dat was wel een keer fijn en comfortabel. Eerst hebben we geluncht (burger met frietjes) en toen zijn we naar de bioscoop gegaan, naar de film Aladdin. Dat was écht even heel leuk, met popcorn natuurlijk. De film duurde 2 uur en daarna hebben we boodschappen gedaan, want we gaan maandag avond soort van BBQ’en.  Daarna weer met de taxi terug en we waren tegen 18:00 weer terug. Toen avond gegeten en rond 20:30 weer met Paula, D4, Jared (het is eigenlijk Gerald, maar je spreekt het uit als Jared) en Sammy naar Pull and Push (waar ik vorige week zondag ook naar toe ben geweest). Ik vroeg nog aan Sammy of we morgen vrij waren van school, bleek dat dat helemaal niet zo was! Sinds dit jaar is de vakantiedag verplaatst naar begin augustus. Dus moeten we morgen gewoon naar school..

Liefs Celine

Petra

Hey Celine jammer dat jullie weekendje weg in het water is gevallen..Hopenlijk volgende keer meer geluk..Wat sneu en verdrietig voor Nana dat hij zijn papa zoveel moet missen he..Gefeliciteerd met de verjaardagen van jouw broer en vader..Volgend jaar ben je er weer bij he..Geniet er nog even van he daar..Groetjes en liefs van ons.