Mijn avontuur naar Ghana!

Week 9

Bedankt voor de leuke reacties weer! Als reactie op Wijnie: toevallig heb ik met de familie gepraat over de fysieke straffen, ook hun vinden het erg vervelend om het te zien. Ook hebben we dit aan Grace verteld (gastmoeder), zij is het hier ook niet mee eens en heeft het tegen Sammy gezegd (van de school). Hij vertelde dat vroeger er nog véél meer fysieke straffen werden gegeven en het al minder is geworden in Ghana. Hij zelf doet het nu 5 jaar ook niet meer. Ook vertelde hij dat hij er wel mee bezig wil om het te verminderen op school, dus hopelijk lukt dit ook. Het zal wel moeilijk worden om dit echt te laten verdwijnen in een korte tijd, aangezien in denk ik in heel Ghana en Afrika gebeurd. Het zit zo in hun cultuur en er is erg veel voor nodig om dit te veranderen in de gehele maatschappij. Maar ik vind het goed dat het besproken wordt, want het kán zeker op een andere (betere) manier. Zoals wij het doen in Nederland / Europa.

Maandag 1 juli – Dag 57

Vandaag dus geen vrije dag (helaas).. Dat betekent weer vroeg uit bed. Ik werd vannacht trouwens al om 04:40 wakker omdat Grace de tv aan had gedaan, omdat er een soort kerkdienst op tv was. Ik heb geen idee waarom ze zo vroeg al moest kijken ? Misschien omdat het Republic Day is. Na het ontbijt ben ik weer naar school gegaan. Na het omkleden en wat rijmliedjes, ging mijn oefengroepje oefenen met het oefenen van getallen/tellen. Ik schreef 1 .. 3 .. 5 .. 7 .. 9 10 op en de kinderen moesten de ontbrekende getallen invullen. Sommige vonden dit nog best lastig en ik moest het daarom echt één op éen uitleggen. Na de pauze ging mijn oefengroepje oefenen met een korte makkelijke zin: “My name is Maxwell” (hun eigen naam). Een deel van mijn oefengroepje gaat namelijk na de vakantie in september naar Nursery 2 en dan beginnen ze ook al met korte makkelijke zinnen. Om 12:00 ben ik naar huis gegaan voor de lunch en ben daar ook gebleven. Na de lunch zijn Rivanna en ik nog even Senya in gegaan om te kijken of er avocado’s waren en tomaten, maar beide konden we niet vinden. Toen we terug kwamen zijn we begonnen met de voorbereidingen van de BBQ; uien en knoflook snijden, vlees marineren en een soort zeezoutboter mengsel maken. Eigenlijk ging dat best redelijk goed en waren we snel klaar, alleen blijft het toch lastig zonder stromend water. Daarna nog een tijdje buiten gezeten met wat muziek op en tegen 16:00 kwam Paula terug van school. Later hebben we nog een fles bier gekocht en Sprite zodat we dat met elkaar konden mengen, en dat heb je een soort Radler. We hadden een soort grill met gewoon kolen waar we dan gaas op legden en daarop het vlees éfn we hadden een elektrische grill. Het vlees ging een beetje té hard, maar uiteindelijk hebben we wel lekker gegeten (een keer wat anders dan kip en vis). Na het eten hebben we nog een tijdje buiten gezeten met muziek op. Daarna heb ik gedoucht en was het ook alweer bijna tijd om op bed te gaan. Het was dus een gezellige avond!

Dinsdag 2 juli – Dag 58

Het is dinsdag dus weer tijd om te wassen. Het weer zag er ´s ochtends al goed uit dus dat was wel fijn. Toen ik bijna klaar was met wassen tegen 11:00 kwam de auto eraan met Tina, Dennis, William en de familie. Leuk om Tina, Dennis en William weer te zien na 2 maand. En we hebben de familie ontmoet; vader, moeder en twee meisjes van 9 en 11 uit België (Nederlands sprekend). Later heb ik mijn was afgemaakt. In de middag samen met Rivanna en de familie geluncht. In de middag ben ik nog teruggegaan naar school, want daar had ik een afspraak met Sammy en heb ik een groot deel van het geld van de donaties betaald. Wel spannend met zo veel cash geld op zak, maar het is allemaal goed gegaan! Ik ben wat eerder naar huis gegaan dan anders, tegen 15:00, want we gingen met Paula, Rivanna en de familie de stad in om de familie Senya te laten zien. We liepen langs het ziekenhuis, het Tro Tro station, het taxi station, de markt en de Fort. Op den duur liepen er een hele boel kinderen achter ons aan, want het is natuurlijk reuze interessant een aantal “witte” mensen bij elkaar, vooral met twee jonge (hele) blonde meisjes erbij. Na de wandeling en alles gezien te hebben zijn we naar de bar gegaan om wat te drinken, ook Sammy was daar zodat hij de familie kon ontmoeten. Ghana speelde op dat moment ook de wedstrijd van de African Cup en terwijl wij daar wat aan het drinken waren, scoorde Ghana twee keer dus dat was wel erg leuk om te zien. Iedereen was natuurlijk mega blij. Eenmaal thuis kregen we avondeten en daarna gedoucht (in Grace haar douche, omdat ik nu in de andere kamer slaap).

Woensdag 3 juli – Dag 59

Vanochtend samen met de familie en Rivanna ontbeten. Na het ontbijt zijn we rond 07:45 ben ik met de familie naar school gelopen en eventjes gewacht tot Sammy er was, zodat hij de familie kon opvangen en alles over de school kon vertellen. Ik ben toen naar Nursery 1 gegaan en zoals gewoonlijk de kleintjes omgekleed. Om 09:30 was het weer worship. Daarna was het pauze en waren alle kinderen nogal geïnteresseerd in de nieuwe vrijwilligers, de familie. Na de pauze nog even met de moeder (Lien) en beide dochters (Lene en Lisse) in Nursery 1 geholpen met het oefenen van de hoofdletters en de kleine letters. Rond 12:00 weer terug voor lunch. In de middag ben ik nog met de vader Rik en de jongste dochter (Lisse) naar school gegaan om in Nursery 1 te helpen met omkleden. Daarna was er nog een meeting voor de leraren; de examens voor de kinderen wordt 2 week naar voren gezet en de vragen moeten op de computer worden getypt. Dit gaan de vrijwilligers onder andere ook doen, omdat de meeste leraren niet snel kunnen typen. Ook hadden ze het idee om 25% van hun salaris af te trekken, wanneer ze de examens niet op tijd af hebben.. Na school zijn we met z’n allen nog naar een winkeltje gegaan in Senya waar ze stoffen verkopen en heb ik nog een ijsje gekocht! Na het avondeten gedoucht en was best moe van vandaag dus maar op tijd naar bed.

Donderdag 4 juli – Dag 60

Vanochtend was het aan het regenen, maar dat stopte vrij snel, dus gewoon op tijd naar school. We kregen weer lekker French Toast. Op school kwamen al weer een aantal kinderen op ons af stormen, want ze vinden Lisse en Lene vooral erg interessant. Soms is het een beetje té overweldigend voor ze, want de kinderen hier op school zijn nogal ruig en wild en zijn zich er niet van bewust dat dit voor de meisjes soms té veel is. Op den duur heeft de familie geprobeerd wat spellen met de kinderen te doen. Het plan was eigenlijk om dit alleen met Nursery 2 te doen, maar toen kwam Nursery 1, KG1 en KG2 er ook bij en waren er opeens ontzettend veel kinderen. Na 100 keer uitleggen (zakdoekje leggen) lukte het een beetje om het spelletje te doen. Maar al snel wordt het weer chaos en rennen de kinderen overal en nergens. In ieder geval hebben de kinderen wel een hele leuke ochtend gehad. Na de eerste pauze heb ik in Nursery 1 met het oefengroepje eerst het tellen geoefend en toen hebben we gekleurd. Daarna was het weer tijd om naar huis te gaan om te lunchen. In de middag ook nog even naar school gegaan om de kinderen om te kleden en na het omkleden heeft Paakwesi de rest van de middag op mijn schoot geslapen, want hij viel wederom weer de hele tijd in slaap terwijl op het bankje zat. Thuis nog een ijsje gegeten en rond 16:00 gingen Rik en Lien met Sammy naar het arme gedeelte van Senya om te zien hoe ontzettend arm mensen hier zijn. Het gedeelte waar wij wonen, hebben meer mensen geld en slapen ze onder een dak met afgesloten deuren en kunnen ze in ieder geval twee keer per dag eten. In het arme gedeelte van Senya moeten de mensen een keuken delen buiten, is de hygiëne erg slecht, zijn ze blij wanneer ze eten kunnen en is het water erg vies. Grote verschillen.. al helemaal wanneer je het vergelijkt met Nederland etc. Dan besef je inderdaad wel weer dat wij het in Nederland toch wel erg goed hebben. Ondertussen heb ik de middag een beetje rustig aan gedaan, een spelletje gedaan met Lene en Lisse en Nickelodeon gekeken. Als afsluiter van vandaag nog een leuk Ghanees liedje: Case – Teni.

Vrijdag 5 juli – Dag 61

Vandaag was het weer een speeldag voor de kinderen op school. Ik had mijn muziek boxje meegenomen, maar dat was achteraf niet nodig geweest. De familie had een grote parachute meegenomen om een spel mee te doen. We hebben besloten om dit per klas te gaan doen, omdat het anders een dikke chaos wordt met alle kinderen die naar de parachute toe gaan en er mee willen spelen en dat is geen goed idee. We hebben de leraren verteld wat we van plan waren, zodat ze hopelijk de kinderen van de andere klassen binnen konden houden. We begonnen met Nursery 1. Ik was van te voren een beetje bang dat dit totaal niet zou lukken met de kleintjes. Maar het ging best goed! Eerst moesten ze in de klas een touw vasthouden en zo lopend naar het veldje. Daar hebben we ze allemaal in een kring neergezet en heeft Rik het spel uitgelegd terwijl Madame Esther en Madame Bernice ons hielpen. De kinderen waren vrij rustig en speelden het spel met de parachute vrij goed (omhoog en omlaag en dan tellen). Geslaagd dus! Leuk ook om de kinderen zo te zien spelen. Later probeerden we het met de klassen Nursery 1 en KG1 alleen dit ging al wat moeizamer omdat er ook kinderen bij kwamen van andere klassen. Aan het einde van de ochtend heb ik nog vier instrumenten op het bord getekend. Daarna naar huis voor de lunch. Ik was best moe dus heb eventjes geslapen en niet zo veel gedaan. Aan het einde van de middag ben ik nog met de familie Senya ingegaan en de markt. Onderweg riep er nog een jongetje van school “Madame Indomie”, want zo noemen ze mij soms op school vanwege mijn haar. Indomie is een merk voor noedels. Vanochtend heb ik trouwens weer wat stoffen gegeven aan de kledingmaakster, die ook kleding voor Grace maakt. Ze maakt een jurk voor mij, dus ik ben erg benieuwd!!

Wijnie

Weer leuk om je verhaal te lezen.
En ja hun weten ook niet anders dan zo te straffen,maar goed dat het bespreekbaar wordt gemaakt.
Misschien komt er dan toch verandering in.
Maar wat allemaal lieve koppies van de kinderen,je zou ze zo willen meenemen naar Nederland he 😊
Fijn weekend!

Anita

Leuk verhaal weer! Geniet van je vrije weekend. Liefs, Anita

Jenny

Weer een prachtig verhaal Celine, je waant je zo toch een beetje in Ghana. Leuk om te lezen wat je allemaal doet en groot respect wat jouw aanpassingsvermogen betreft!
Groetjes uit Ten Post, Jenny

Gerdie

Was weer leuk om te lezen je hebt er zeker alheel wat weekjes op zitten maar je doet het heel goed doe het je niet na mij te warm. Veel plezier en tot de volgende week

Petra

Mooi om jouw belevenissen weer te lezen Céline..Je doet het echt super..Je hebt je al goed aangepast.Ook heel leuk om de foto's te zien van jou met de kindertjes..