Mijn avontuur naar Ghana!

Week 10

Maandag 8 juli – Dag 64

Vanochtend gingen we iets later naar school, rond 08:30. Terwijl het erg donker werd buiten heb ik nog paar kinderen omgekleed, en rond 09:00 begon het te (hard) te regenen. Het water stroomde langs de lokalen door de gleuven in de modder. Omdat het regende en donker was, konden we niet echt wat doen in Nursery 1. Je kunt elkaar door de regen ook bijna niet verstaan. De kindjes moesten allemaal achter in de klas zitten of liggen op de mat en slapen, want voor in de klas kwam het water door de daken heen en lagen er allemaal emmers om het water op te vangen. Ik heb nog even in KG1 gekeken en daar was de familie druk bezig om hun getekende vissen en ingekleurd door de kinderen, te knippen en op te hangen in de klas. Erg leuk! We gaan dit ook nog een keer doen in Nursery 1. Terug in Nursery 1 heb ik op mijn mobiel nog even mijn boek verder gelezen. Daarna hebben we om 11:30 besloten om naar huis te gaan; door de regen met overal water en modder waardoor je zo kan uitglijden. Thuis lekker een warme trui aan gedaan (voor de eerste keer). ’s Middags zijn we niet meer naar school gegaan, omdat het de hele dag heeft geregend. In de avond moest Ghana voetballen voor de African Cup tegen Tunesië, maar helaas hebben ze bij de penalty’s verloren.

Dinsdag 9 juli – Dag 65

Vanochtend zag het er buiten nog steeds grijs uit, dus ik heb besloten om niet te gaan wassen en zijn we naar school gegaan. Eerst weer de kinderen omgekleed en daarna hebben we een tijdje rijmliedjes gedaan, ook het liedje ‘The wheels of the bus’ weer, want dat liedje vinden ze zo leuk. Daarna met mijn oefengroepje de hoofdletters en de kleine letters van het alfabet geoefend. Al vrij snel was het weer tijd om naar huis te gaan om te lunchen. In de middag nog eventjes naar school om de kinderen om te kleden en daarna nog eventjes gespeeld. In de middag nog even video gebeld met Nina. Eigenlijk was het verder niet zo´n bijzondere dag… Dus nog even een leuk Ghanees liedje voor jullie om te luisteren: ‘On The Low’ van Burna Boy.

Woensdag 10 juli – Dag 66

Vanochtend naar school en meestal op woensdag is er worship, maar dat was deze keer niet zo. Pastor ging namelijk alle klassen bij langs om de kinderen naar huis te sturen waarvan de ouders de schoolbijdrage niet hebben betaald. En dit duurde nogal lang.. Geen idee waarom het zo lang moest duren. Soms worden de kinderen gestraft (met de stok op hun hand) omdat de schoolbijdrage niet betaald is. Het viel mij op dat er nogal veel kinderen geen bijdrage betalen; ongeveer de helft van Nursery 1 was weggestuurd (of misschien wel meer). Dit is een probleem voor de school, aangezien de leraren van dit geld worden betaald. Door dit hele gedoe was het nogal rommelig op school en heb ik niet veel gedaan voor de eerste pauze. Verder was Madam Esther niet aanwezig, waardoor er meer chaos was in de klas. Na de eerste pauze nog even met de kinderen geschreven en gekleurd en rond 12:00 naar huis voor de lunch. In de middag nog wel naar school gegaan om Madam Bernice te helpen met het omkleden van de kinderen. Vandaag heb ik ook schriften gekregen van verschillende klassen waar de examen vragen ingeschreven staan. Dit moet allemaal getypt worden op de computer om het vervolgens uit te printen voor de kinderen. Echter zijn er bijna geen computers op school en kunnen de meeste leraren daar ook niet mee overweg. Het gaat dus veel sneller wanneer de vrijwilligers dit doen. Ik ben dus wat eerder naar huis gegaan om alvast te beginnen met het typen van de examens. Later kwam Paula thuis en zijn we samen bezig gegaan met het typen. Best leuk om te doen, even wat anders dan school. Aan het begin van de avond kwam de familie weer terug van een uitstapje met Sammy. Allemaal even gedoucht en toen zijn we vertrokken naar Tom’s Garden. Even heerlijk eten. We waren de enige, maar ze staken speciaal voor ons een kampvuurtje aan. Het duurde even voordat het eten klaar was en het kwam ook niet allemaal tegelijk. Ondertussen nog even met Tom gepraat over Ghana etc. Het eten was echt heerlijk: fried rice met chicken crème sauce (hetzelfde als de vorige keer). Rond 21:00 waren we weer thuis en toen ben ik gaan slapen.

Donderdag 11 juli – Dag 67

Vanochtend werd ik al om 04:45 wakker door Nana die cartoons wou kijken. Ook deed hij het licht aan en werd het niet meer uitgedaan. Gelukkig viel even later de elektriciteit uit waardoor ik nog eventjes kon slapen. Vandaag was nu echt tijd om te wassen, dus na het ontbijt ben ik begonnen met wassen. Ik had best veel, maar het ging wel prima. Rond 11:00 was ik klaar en ik heb een douche genomen. Daarna ben ik nog even verder gegaan met het typen van de examens. Toen de familie weer thuis kwam hebben we geluncht en daarna zijn we samen weer naar school gegaan. Zoals elke middag heb ik (met de hulp van Lene en Lien) de kinderen omgekleed. Kleine Minna lag op de grond te slapen maar heb ik wakker gemaakt, omdat ze omgekleed moest worden. Alleen toen ik rook dat ze een poepluier had (en het stonk echt mega erg, ik moest er bijna van kokhalzen) heb ik Madam Esther gevraagd of zij dit klusje wou doen haha! Na school hebben we nog even een stukje van de volleybal wedstrijd gekeken tussen de leraren van onze school tegen de leraren van een andere school. Verder heb ik nog even met Sammy gepraat over de donaties. Ik heb gister een berichtje op Facebook en Instagram geplaatst, waarbij ik iedereen bedank voor de donaties en een oproepje deed voor diegene die nog niet hebben gedoneerd. Het mooie nieuws is dat ik maar liefst €120 extra heb ontvangen aan donaties, heel erg bedankt daarvoor!! Ik ben daar erg blij mee want ik kan nu in ieder geval een kastje laten maken voor in Nursery 1 waar ik de afgelopen 10 weken heb gewerkt. Nu hebben ze alle spullen en oefenboeken in dozen, waardoor Madam Esther altijd in die dozen zit te zoeken naar de spullen. Toen we thuiskwamen van school was het ook al bijna tijd om te eten. In de avond nog even gezellig met Vera video gebeld. Nana is aankomende nacht bij zijn vader, dus hopelijk wordt ik daardoor niet zo vroeg wakker morgen.

Vrijdag 12 juli – Dag 68

Eerst wou ik deze ochtend naar school gaan met mijn muziek boxje en weer wat liedjes samen met de kinderen zingen/dansen. Alleen vandaag moest het school voetbal team voetballen tegen andere scholen en Sammy zou samen met de familie gaan kijken. Dus ik heb ook besloten samen met ze mee te gaan, want dat leek mij wel leuk om te zien. Tegen 09:00 kwam er een busje (de schoolbus wat een soort tro tro is) aanrijden met het hele voetbal team erin. De jongetjes hadden de sfeer er al goed in en waren liedjes aan het zingen. De hele weg naar het veld zaten we met de zingende jongetjes in het busje, dat was wel heel leuk. Officieel zouden de wedstrijden om 09:00 beginnen, máár hier in Ghana is het natuurlijk nooit op tijd en in dit geval begon het pas tegen 10:30(!). Ze moesten namelijk eerst nog alle lijnen maken met zand en de voetbalteams moesten zich nog omkleden en wegen. De jongens van onze school hoefden de eerste wedstrijd nog niet te spelen, maar daarna mochten ze eindelijk spelen. Leuk om te zien en ze kunnen ontzettend hard rennen. Tijdens de rust zijn we naar huis gegaan om te lunchen. Na de lunch is de familie vertrokken voor een weekend Cape Coast en ben ik begonnen met het typen van de examens van de school. In de middag ben ik met Paula en Gloria naar de kledingmaakster om wat stoffen te geven, want wil graag nog een jurk laten maken en een blousje. Na het eten zijn Paula en ik naar de lokale bar dicht bij ons huis gegaan en daar kwamen Jared, D4 en Sammy ook. We hebben wat gedronken en Uno gespeeld, en het was een gezellig avond!

Gerdie

Was weer leuk om te lezen maar dat die kinderen in hun handjes geslagen worden en ook nog door de pastoor vind ik echt vreselijk. De ouders kunnen de bijdrage niet betalen en dan staat de kerk er zo in. Maar jij doet het super Céline nog 2 weekjes n dan weer richting huis de kindertjes zullen jouw missen.❤️❤️

Meta

Mooi verhaal weer. Wat erg he dat de kinderen geslagen worden. Vind je vast heel moeilijk te zien. Degene die slaat verdient wat mij betreft een beste klap terug...
Ben benieuwd naar de kleding die je laat maken. Vast heel kleurrijk.
Geniet van de tijd dat je er nog bent. Het is aftellen!
Liefs Meta

Petra

Wat weer een mooi verhaal Céline..Geweldig dat je nog een extra donatie hebt gekregen voor een kastje..Je doet goed werk daar..Super!!!! Nog maar even he en dan moet je afscheid nemen daar.Zal ook moeilijk worden he..De kindertjes zullen jou ook gaan missen.Maar ook fijn om weer hier bij je vriendje en familie te zijn straks.