Mijn avontuur naar Ghana!

Weekend 10

Zaterdag 13 juli – Dag 69

In de ochtend heb ik lekker warme French Toast gehad en rond 08:30 ben ik naar een afgesproken plek gelopen in Senya waar ik Paula zou ontmoeten. We zijn vandaag namelijk naar Kasoa gegaan (de drukke intense markt). We kwamen ongeveer tegelijk aan, alleen moesten nog een hele poos op Jenet en Baba wachten (was wel te verwachten). Daarna kwam ik erachter dat ik te weinig geld mee had, dus moesten we eerst weer langs huis. We hadden wel het geluk dat er een Tro Tro langs reed waar we direct in konden naar Kasoa. Gelukkig kennen Baba en Jenet de markt van Kasoa goed, dus we liepen elke keer maar achter hun aan. Ik merk wel dat ik iets meer gewend ben aan de markt in vergelijking met de eerste keer dat ik op de markt liep.

Eventjes over de donaties… in totaal heb ik €1015 (!!!) opgehaald. Echt ontzettend veel! Ik heb €700 aan de school gedoneerd voor een project. Het is hard nodig dat de ICT ruimte wordt opgeknapt op school. De ruimte wordt nu niet gebruikt en er staat eigenlijk niks in. Ze gaan de ruimte verbeteren (met cement) en maken de ramen dichter waardoor er geen stof naar binnen kan waaien (zand en van de bomen). Dit is nodig, anders gaan de computers snel stuk. Verder gaan ze grote tafels maken van een soort hout wat erg goed is en niet snel kapot gaat. Daarbij gaan ze nog wat stoelen kopen. De school heeft nu alleen schoolbankjes voor de kinderen maar in de ICT ruimte staat zo meteen hele mooie stevige tafels met stoelen waar de kinderen ICT les kunnen krijgen. Afgelopen week zijn er ook twee computers gedoneerd door een bedrijf, waardoor de kinderen nu hopelijk fatsoenlijk vanaf het volgende termijn ICT les krijgen. Het is tegenwoordig namelijk erg belangrijk dat de kinderen leren hoe ze om moeten gaan met computers. Bij ons leren de kinderen al erg jong hoe dit werkt, maar hier weten ze in de laatste klas van de basisschool totaal niet hoe ze met een computer om moeten gaan en wat ze ermee kunnen. Terwijl dit wel belangrijk is voor hun verdere studie en baan. Ze zijn er op dit moment druk mee bezig, dus ik zal jullie snel foto’s laten zien. Ook zijn ze met dit geld bezig om de bankjes van de kinderen die kapot zijn, weer te maken. Een andere vrijwilligster heeft een jaar geleden 40 nieuwe bankjes geschonken, want de kinderen zitten vaak met 4 op een bankje waar eigenlijk 2 op kunnen zitten. Door het geld van de donaties kunnen dus nu de bankjes die kapot zijn weer gemaakt worden, waardoor er weer een paar kinderen comfortabeler zitten! Verder heb ik €195 voor het weeshuis bewaard. Ik wil hier graag zo veel mogelijk van kopen wat zij echt nodig hebben (en dat is best veel denk ik want ze hebben op dit moment erg weinig). Op dit moment zijn ze ook druk bezig het bouwen van een nieuw weeshuis, omdat ze dus in 2 week uit het andere huis moeten. Ook met de bouw hiervan zijn ze weer afhankelijk van donaties. Gelukkig hebben ze erg veel aan de Zweedse vrijwilligster, want die zamelt ook erg veel geld in. Vanochtend in Kasoa heb ik al een deel van de €195 besteed voor het weeshuis: ik heb 6 schooltassen gekocht voor de kinderen die geen schooltas hebben (€35) en daarnaast heb ik 18 eetkommen gekocht (€7), waar ze uit kunnen eten, en 24 lepels (€7). In Senya ga ik de rest van het geld besteden aan andere spullen wat ze nodig hebben. Dan is er nog €120 over, wat ik gekregen heb aan extra donaties. Hiervan laat ik een kastje maken voor in Nursery 1, zodat daar mooi alle boeken in kunnen en er meer overzicht is en Madam Esther niet de hele tijd hoeft te zoeken in de dozen. Als er dan geld over is, wordt dat besteed aan meer stoelen voor in de ICT ruimte. Fijn dat ik met jullie donaties hier een beetje kan helpen, zowel op school als in het weeshuis!

Rond de middag zijn we weer vanuit Kasoa met de Tro Tro terug gegaan naar Senya. Ik zat naast een hele dikke vrouw, dus ik zat weer iets minder comfortabel. De rest van de middag examens getypt en verder niet echt wat bijzonders.

Zondag 14 juli – Dag 70

Vanochtend ietsjes langer uitgeslapen (07:30), daarna ontbeten en toen ben ik weer begonnen met het typen van de examens, want er is nog genoeg te doen. Ik ben in de huiskamer gaan zitten en af en toe kwam Nana even kijken wat ik aan het doen was. De tijd vloog voorbij en rond 11:00 kwam Paula eraan en zijn we vertrokken naar Westhills. Eerst met de taxi naar Akoti en we zaten bij twee oudere mannen in de taxi waarvan een vroeg of hij niet mee kon naar Nederland haha. Ik zei dat het weer daar lang niet zo mooi is in Ghana, dus dat dat misschien niet zo’n goed idee is. In Westhills eerst geld opgenomen (ook de rest van de donaties) en zijn we gaan lunchen (weer een burger met frietjes). Na de lunch gingen we naar de bioscoop! Zo leuk; we hebben Spiderman gekeken met popcorn. Toevallig speelde de film een klein stukje af in Duitsland (waar Paula vandaan komt) en zelfs in Nederland; zelfs Jeroen van Koningsbrugge had een klein rolletje. Daarna nog wat kleine boodschappen gedaan in de supermarkt en toen weer terug naar huis. Thuis konden we direct aanschuiven om te eten, maar ik had niet heel veel trek meer door de popcorn. De avond weer verder met het examens typen.

Liefs Celine

Wijnie

Nou mooi hoor wat je met het geld hebt gedaan.
Echt waardevol ???
En ook echt nodig!
Nou Mike zit nu in de bergen he,zag al een foto op Instagram.
Hier krijgen we ook van af woensdag weer zomer,alhoewel we nu ook geen slecht weer hebben hoor.
Maar bij jullie is het elke dag heel warm he,of langdurig regen zoals ik las.
Nou je bent je laatste weken ingegaan he, nog veel plezier en succes!

Groetjes Wijnie

Meta

Wat een geld heb je gekregen om te doneren. Geweldig hoor. En het wordt goed besteed lees ik. Top!

Epko

Mooi geldbedrag en goede bestedingsdoelen onderwijs en zorg Celine. Nog veel plezier de laatste dagen in Ghana!

Jenny

Wat super mooi Celine dat je wat voor de school en het weeshuis kunt doen!
Wij wensen jou nog hele fijne dagen in Ghana en het afscheid zal nog best lastig worden.
Maar hier kijken we er naar uit om jou weer te zien ?
Liefs van ons, groetjes Jenny

Petra

Super hoor wat je allemaal hebt gekocht voor de school en het weeshuis..Daar zullen ze heel blij mee zijn..Geniet er nog even van daar he..Succes nog en veel plezier..

Jose

Goed bezig Celine! Ben trots op je hoe je het allemaal doet daar. Zo fijn dat je op deze plek in Ghana een positieve bijdrage kunt leveren. Geniet nog extra van je laatste week daar xxx