Mijn avontuur naar Ghana!

Week(end) 11

Bedankt voor de leuke reacties; ik lees het elke keer weer met plezier!

Maandag 15 juli – Dag 71

Vanochtend ben ik even naar school gegaan, omdat ik in Nursery 1 graag wou helpen met omkleden. Verder had ik nog wat vragen voor Jenet over de examens van klas 1 en wou ik Madam Esther en Madam Bernice de examens van Nursery 1 laten zien op mijn laptop of ik het goed had gedaan. Toen ik in Nursery 1 mijn laptop uit mijn tas haalde kwamen direct een aantal kleintjes geïnteresseerd kijken wat het was haha. Madam Esther was erg tevreden en vond het mooi hoe ik het gemaakt had! Nog even met Sammy gepraat over het project van het donatie geld. De timmerman is inmiddels ook al bezig om het kastje te maken, dus ik ben erg benieuwd. Daarna ben ik weer naar huis gegaan om vervolgens de rest van de dag examens te typen. Aan het einde van de middag vroeg de Zweedse vrijwilligster in het weeshuis of we langskwamen want ze vierden vandaag de verjaardag van twee meisjes. Daar zijn we weer met de vaste taxi chauffeur van Grace naar toe gegaan. Hij had trouwens de zijkanten voor in de auto zwart gespoten dus mochten we niet aan de zijkant komen haha. In het weeshuis werden we weer enthousiast ontvangen. De zwager van Grace, die hier tegenover woont, was er ook en deed een toespraakje. De kinderen kregen (na het doen van een dansje) een cola of een sprite met crackers. Ik heb nog even met Albert (zoon van Grace en eigenaar van het weeshuis) gepraat over de donaties. Tot nu toe heb ik schooltassen gekocht, eetkommen en lepels. Verder hebben ze vooral nieuwe matrassen nodig. De huidige matrassen zijn helemaal verrot en kapot en er zit ongedierte in (bed wantsen). Alleen zijn matrassen niet goedkoop en kan ik er ongeveer 2 of 3 kopen. Ze hebben in totaal 20 nodig, maar met 2 of 3 zijn ze al erg blij. Dan kunnen er eerst weer 2 of 3 kindjes op een beter matras slapen! Tegen 19:00 zijn we weer terug gegaan en hebben avond gegeten. Later op de avond moest ik naar de toilet en in een keer zag ik een mega kakkerlak op de prullenbak naast de deur. Ik wou eerst snel de deur open doen, maar de kakkerlak had veel energie en kroop zo over de deur (en ze kunnen snel bewegen). Ik zat dus echt even opgesloten aangezien de kakkerlak op de deur zat. Toen het iets meer aan de zijkant van de deur was, ben ik MEGA snel de deur uitgerend. Echt even heel eng. Grace moest lachen toen ik het vertelde en zei “Celine you are in Africa!”.

Dinsdag 16 juli – Dag 72

Vandaag was toch een beetje een bijzondere dag. We zouden vandaag naar een soort familie gelegenheid gaan van Grace. Eerst begreep ik niet precies wat het was. Grace zei dat we om 09:00 klaar moesten zijn. Dat bleek later 10:00. Iedereen was dus om 10:00 helemaal aangekleed in onze nieuwe (Afrikaanse) kleren, wat we hier allemaal hebben laten maken. Echter rond deze tijd kwam ook de nieuwe vrijwilligster Elena aan met Tina, Dennis en William. Eerst even kennisgemaakt en ze komt uit België. Vrij snel daarna met z’n allen in het busje van Tina waarbij ze ons hebben afgezet in Senya. We moesten daar vervolgens wachten tot Grace zou komen, want die had eerst een meeting in het ziekenhuis. Ondertussen hebben nog wat foto’s gemaakt met elkaar. Het wachten duurde wel erg lang dus hebben we besloten een drankje te doen in de bar. Inmiddels was het al 11:30 en bijna tijd voor lunch; eigenlijk snapten we er helemaal niks van wat nou precies de bedoeling was. Op eens reed Grace in een taxi voorbij en riep dat we eerst konden gaan lunchen en dan konden vertrekken. Dus helemaal voor niks ’s ochtends ons helemaal omgekleed en gewacht. De hele ochtend hebben we niks gedaan, maar voor mijn gevoel had ik al een hele drukke ochtend op zitten. Wachten is vermoeiend!! Na het eten zijn we maar weer met Gloria naar de familie gelegenheid gelopen. Daar zagen we allemaal mannen in kleden in een rij achter elkaar lopen met allemaal oudere dansende wit geklede vrouwen er om heen. We zijn vervolgens gaan zitten (tussen al die mannen). Helaas konden we niet verstaan wat ze allemaal zeiden, waardoor het nog onduidelijk was waar het precies over ging. Later heeft Sammy er wat over verteld en thuis heeft Grace er ook meer over verteld. Hey, mein name ist Paula und ich schreibe nun den block von Celine weiter. Paula had veel energie en schreef deze zin hiervoor haha. Maar Sammy vertelde dat er drie families zijn in Senya die soort van bepalen wie de chief is (soort burgemeester). De families mogen om de beurt een chief uit hun familie kiezen. De chief blijft zijn rol vervullen tot zijn dood. De huidige chief is 22 jaar geleden vanwege problemen met de overheid naar Canada gegaan en heeft iemand anders zijn taken laten uitvoeren. Nu is hij weer terug en wil hij weer chief worden. De andere families zijn hier begrijpelijk niet mee eens. Deze twee protesterende families hebben zich vandaag weer verenigd. Zo staan ze sterker tegenover de andere familie. Alle ‘stamhoofden’ van de regio’s in Senya kwamen dus bijeen vandaag. Toen we thuiskwamen hebben we niet veel bijzonders meer gedaan.

Woensdag 17 juli – Dag 73

Vandaag naar school geweest en daar in het begin van de ochtend geholpen en daarna ben ik begonnen met typen van het laatste examen. Voor de rest was het op school niet zo´n bijzondere dag. Na school ben ik met Paula, deel van de familie, Elena en Sammy een stukje gaan lopen om de doelen te bekijken die de familie heeft gedoneerd aan de school. Het zag er erg goed uit! Het was verder niet Paula haar beste dag want haar mobiel is vanochtend tijdens het wassen in de bak vol water gevallen.

Donderdag 18 juli – Dag 74

Vanochtend ben ik mijn was gaan doen, ik had niet zo veel als anders dus dat was wel fijn. Lene (van de familie) bleef ook thuis en kwam gezellig bij mij zitten. Rond 10:00 stond de rest van de familie, Sammy en alle jongens van form 2 bij ons thuis om ons op te halen. We gaan namelijk de goals/doelen halen die de familie heeft gedoneerd aan de school. Ze hebben de goals laten maken en Sammy heeft netten voor ze gehaald in Accra. Een goal mét netten is hier best bijzonder. Dus toen met iedereen onderweg om de doelen op te halen. En wat waren de jongens blij toen ze de doelen zagen! Zo leuk om te zien. Vervolgens hebben ze de doelen de hele weg naar school gedragen. Hier vinden ze dat écht leuk om te doen. Ze hadden het tempo nogal hoog en gingen soms zelfs rennen(!). Wij konden ze amper bij houden en moesten zelfs een stuk rennen (in de hitte haha). Eenmaal op school kwamen alle kinderen uit de klassen naar ons toe rennen en waren zichtbaar zó blij met de doelen. Een aantal kindjes van Nursery 1 kwamen naar mij toegerent “Madame Cee”. Toch wel heel jammer dat ik ze over een weekje moet verlaten ?. De kinderen begonnen toen de netten in de doelen zaten, direct te voetballen. Ze hebben voor morgen (laatste dag voor de familie) een voetbaltoernooi georganiseerd en we gaan de kinderen schminken en glittertattoos bij ze zetten. Rond 11:30 ben ik met Lene en Lisse naar huis gelopen om mijn was af te maken en te lunchen (mmm lekker plantain!). Na het eten gedoucht en toen ben ik weer naar school gegaan; de kindjes weer omgekleed en even met ze gespeeld. Verder moest ik nog iets regelen voor de examens die ik heb getypt. Na school ben ik nog met de familie naar de bar gegaan om wat te drinken en Uno te spelen, erg gezellig! Na het avondeten nog een tijdje met Lene, Lisse, Nana en de nieuwe vrijwilligster Elena in Elena haar kamer gezeten met een lampje, want de elektriciteit was uitgegaan. Nana had weer heerlijk veel energie en vertelde ons een heel verhaal in zijn eigen taal. En dan moet je zijn gezichtsuitdrukkingen zien, ontzettend grappig!! Hij kan zo in het theater gaan. We lagen op den duur met z’n vieren in een deuk om Nana. Ondertussen ging de elektriciteit ook weer aan. Vandaag was dus een gevulde en leuke dag.

Vrijdag 19 juli – Dag 75

Vandaag was de laatste schooldag voor de familie, dus een dag met vooral veel plezier! In de ochtend mijn boxje al verbonden met Rik zijn box waardoor we extra harde muziek hadden. Bij Grace zetten we al wat liedjes op en Grace, haar man en haar zus waren allemaal aan het dansen. Heel grappig om te zien. De sfeer zat er dus al vroeg in. Voordat we op school kwamen deden we de muziek weer aan en paar jongens op het voetbalveld begonnen al te dansen. We zijn eerst begonnen met het zetten van kleurtattoos op het gezicht en de Ghanese vlag op hun arm/gezicht. In KG2, toen in KG1, Nursery 2 en Nursery 1. Ondertussen leuke Ghanese muziek aan en de kinderen vonden het geweldig. Daarna begon de voetbalwedstrijden. Sammy had een voetbalwedstrijd georganiseerd met de nieuwe doelen. Eerst hebben de kinderen van verschillende klassen wedstrijden gespeeld en even later ook de leraren. Ik ben op den duur naar huis gegaan voor lunch en zou na de lunch naar Cape Coast gaan. Echter was Paula rond 3 à 4 uur terug van Accra (waar ze haar mobiel heeft laten maken), dus hebben Elena en ik besloten om toch nog even naar school te gaan. Daar konden we nog paar wedstrijdjes zien en heeft de school en de leraren afscheid genomen van de familie. Eenmaal thuis hebben wij ook afscheid genomen van de familie en zijn we vertrokken naar Cape Coast. Wel wat later dan anders (17:00), dus moesten een stukje in het donker reizen. Rond 19:30 kwamen we aan in Oasis Beach Resort, hebben eerst weer een lekkere douche genomen en toen heerlijk gegeten!

Zaterdag 20 juli – Dag 76

Vannacht redelijk geslapen in Cape Coast en in de ochtend een douche genomen. Het weer zag er helaas (wéér) niet goed uit. Eerst maar lekker ontbijten met een cheese en salami baguette en een mango orange juice. Heerlijk! Het begon tijdens het ontbijt wel te regenen, maar hebben besloten eerst maar het stadje in te gaan om naar de stoffenwinkel te gaan en de supermarkt. In de stoffenwinkel heb ik nog (voor de laatste keer!) twee stoffen gekocht. Een daarvan met een Afrikaanse print voor op de tuintafel! Denk dat het er dan buiten erg kleurrijk uitziet. Een andere stof om waarschijnlijk nog één laatste jurk van te maken. Toen we weer terug waren in het resort zag het er nog steeds donker en grijs uit. Ons plan was om naar het zwembad te gaan, maar dat heeft geen zin als het slecht weer is. Dus hebben we toch besloten om weer naar huis te gaan. Gelukkig kregen we ons geld terug voor de 2 nacht en zijn we weer met het busje (met airconditioning) naar huis gegaan. De AC stond goed te blazen, dus ik had het op den duur nogal koud. Rond 14:00 kwamen we weer aan bij Grace en kregen we omelet met brood als lunch. In de middag nog even Senya in geweest en daarna lekker eventjes niks gedaan. Hopelijk is het weer morgen beter, want dan gaan we naar een zwembad in Winneba (halfuurtje van Senya).

Zondag 21 juli – Dag 77

Vannacht gelukkig weer goed geslapen! En lekker warme French Toast gehad als ontbijt met Paula en Elena. Na het ontbijt hebben we nog 50 vissen getekend op wit papier. Dat neem ik morgen mee naar school, naar Nursery 1, dan kunnen de kinderen dit inkleuren en dan wil ik het graag ophangen in de klas. Het weer zag er eerst niet zo goed uit, maar later wel weer. Rond 11:30 zijn we met de taxi vertrokken naar het zwembad in Winneba. De weg was soms vol met gaten en heuvels in de weg. Ook de vriend van Paula was mee; Gerald (spreekt het uit als Jared, daarom schrijf ik altijd maar gewoon Jared). Het was ongeveer een uurtje rijden en onderweg begon het nog te regenen. Gelukkig was het weer wel redelijk toen we bij het zwembad waren. We waren de enige, maar het was heerlijk om even te zwemmen. Ook hebben we daar een lunch gehad (frietjes met kip). Na het zwemmen zijn we aan het einde van de middag weer naar huis gegaan. Avond gegeten en nog even buiten gezeten. Verder nog gezellig twee kaartspellen gedaan met Elena. Morgen begin ik aan mijn laatste week in Ghana.

Liefs Celine

Meta

Mooi verhaal. Geniet van je laatste week!☀️

Anita

Wat weer n belevenissen. Je laatste week is aangebroken. Tijd om afscheid te nemen... Tot volgende week ?

Gerdie

Geweldige belevenis heel wat opgedaan en ook ook voor ons om te lezen en te zien op toto’s. Kinderen gaan jouw missen Céline een goede vlucht naar huis ze sullen in Delfzijl naar jouw uitkijken. Gr uit Valthe xxx

Jenny

Nog een hele fijne laatste week gewenst Celine, groetjes van ons!