Mijn avontuur naar Ghana!

Week 12: mijn laatste week!

Maandag 22 juli – Dag 78

Week 12, de laatste week van mijn avontuur in Ghana. Ik heb nog niet echt het besef dat ik over een week weer gewoon in Delfzijl in mijn eigen bedje lig. Natuurlijk heb ik zin om weer naar huis te gaan om iedereen weer te zien (ouders, Emiel, Mike, oma) en in mijn eigen fijne vertrouwde omgeving te zijn. Alleen ben ik na 3 maanden hier helemaal gewend en geniet ik van de cultuur, het leven hier, de Ghanese (open en vriendelijke) mensen en natuurlijk de kindjes in mijn klas. Op het begin was het lastig om mijn draai te vinden, maar toen ik eenmaal gewend ben en mijn draai heb gevonden is het ook nu weer veel lastiger om het los te laten. Ik ben bang dat ik het nog best wel ga missen.. Daarom probeer ik zo veel mogelijk bewust te genieten. Deze ochtend weer alleen (zonder de familie) naar school gelopen. In de ochtend de kinderen omgekleed en bijna iedereen was heel vrolijk vandaag. Op het bord het ik het aantal dagen wat ik nog op school ben opgeschreven, zodat de kinderen voorbereid zijn op mijn vertrek. Er waren wel een aantal kinderen ziek of waren veel aan het hoesten. Dit komt waarschijnlijk door het verschil in weer. Gister was het wat kouder en vandaag was er geen wolkje te bekken en was het warm. Wij zijn wel gewend aan grote wisselingen van het weer in een korte periode, maar hier minder. Dus vandaag veel snottebellen en hoestbuien voorbij zien komen. In de ochtend nog een tijdje geoefend met schrijven/kleuren, want woensdag beginnen de examens. In de pauze ben ik gaan kijken in de ICT ruimte. De banken en de tafels zijn zo’n beetje klaar en de achterkant van het kastje moet nog gemaakt worden. Het ziet er allemaal erg mooi en netjes uit. Ze hebben na de pauze alle bankjes en tafels naar een ander lokaal gebracht, want de ICT ruimte wordt geverfd. Paula heeft verder nog de hoofdkleuren gekocht (rood, geel en blauw) met zwart en wit en in de loop van de week beginnen we met het schilderen van tekeningen. Zoals een computer, het toetsenbord, de muis en het symbool van internet. Wanneer alles geschilderd is en de tafels en stoelen in het lokaal staan, ziet het er vast erg mooi uit! Rond 12:00 met Paula naar huis gelopen om te lunchen. Na de lunch weer terug en nog even met Paula en een van de leraressen gepraat: Jenet. Jenet is grappig en een beetje gek, maar wel heel aardig. Ze zegt altijd dat ik de volgende keer met Mike moet komen omdat ze die graag wil ontmoeten en ik tegen Mike moet zeggen dat Jenet mijn beste Ghanese vriendin is haha. Verder de kinderen weer omgekleed en een lekkere warme Bofrot gehad (lijkt op een oliebol en ze maken dit vaak op school). Tijdens het spelen met de kinderen wou ik een foto/video maken, maar als ze zien dat ik mijn mobiel pak om een foto te maken, komen ze direct allemaal naar mij toe want ze willen allemaal op de foto. En het liefst zo dicht mogelijk met hun gezicht tegen de camera aan. Na school met Paula terug gelopen en daarna met Elena en Paula naar Jenet, de kledingmaakster, want ik moet nog één ding laten maken (écht het allerlaatste). Onderweg nog een FanYogo ijsje gekocht. Ook heb ik nog van het overige donatiegeld voor het weeshuis (10 euro/50 cedi) 5 blokken zeep gekocht om jezelf mee te wassen, 10 blokken zeep om de was te doen, een emmer (voor douchen) en luiers voor de het kleine jongetje van 5 maand. Deze week gaan we alle spullen naar het weeshuis brengen. Albert heeft van het donatiegeld nog drie matrassen kunnen kopen, waardoor er nu 3 kinderen op een beter matras liggen en hopelijk beter kunnen slapen. Thuis even snel gedoucht en toen met de vaste taxi chauffeur naar Tom’s Garden (voor de laatste keer). Weer hetzelfde besteld als anders (fried rice met chicken creme sauce) en het was wederom weer heerlijk! Eenmaal thuis op tijd gaan slapen.

Dinsdag 23 juli – Dag 79

Vandaag was een warme dag! Vanochtend op tijd naar school en de kinderen omgekleed (leukste moment van de dag). Er waren wat minder kinderen vandaag, want er waren een aantal ziek thuis. Deze ochtend wou ik op school graag samen met de kinderen een vis inkleuren die ik zondag ochtend heb getekend. De familie heeft dit in Nursery 2, KG1 en KG2 gedaan en het was een succes. De lerares zei dat iedereen moest zitten en regelde een zitplaats voor de kleinsten in de klas. Ik gaf toen iedereen een vis die ze konden inkleuren. Ze hebben de mooie nieuwe kleuren gebruikt die de familie aan de school heeft gegeven. Heel leuk om te zien hoe goed ze hun best doen om de vis in te kleuren en dat ze hier plezier in hebben. Wanneer ze de vis hadden ingekleurd konden ze naar mij komen en knipte ik de vis uit met een rafelschaar. Vervolgens hing ik alle vissen op in de klas aan het touw. Nu is de klas iets gezelliger met alle ingekleurde vissen! Toen alles was opgehangen was het ook bijna tijd voor de pauze en ben ik naar huis gegaan, want ik moest vandaag nog echt even wassen (voor de laatste keer). Tegen 11:30 ben ik begonnen met wassen en een uurtje later was de lunch klaar: fufu met soort pindasoep. Heel lekker en ook weer op z’n Ghanees gegeten: met handen. Daarna de was afgemaakt en ging ik tegen 14:00 weer naar school. Toen ik aankwam bij Nursery 1 waren ze met zand aan het spelen en gooien naar elkaar, en ik liep daar doorheen en kreeg vervolgens de volle lading zand over mij heen en in mijn gezicht. Niet zo fijn maar achteraf ook wel weer grappig. De kinderen samen met Paula omgekleed en daarna zijn Paula en ik begonnen met het schetsen van tekeningen (ICT tools). Het ICT lokaal is door jullie donatiegeld nu erg mooi geworden door de nieuwe mooie tafels (9) en banken (10). En de muur heeft een crème/licht gele kleur gekregen. Om het helemaal af te maken heeft Paula verf gekocht en gaan we morgen beginnen met het tekenen en schilderen van ICT tools. In de middag hebben we met een potlood op de muur de tekeningen gemaakt. Ik ben nogal precies en het duurt daardoor langer voordat ik het af heb, maar ik moet zeggen dat de twee tekeningen die ik heb gemaakt echt goed gelukt zijn. In totaal tekenen we; het toetsenbord, de monitor, de muis, het Chrome icoon, de start button, de aan/uit knop, het prullenbak icoon en het bluetooth icoon. Ik heb de muis en het bluetooth icoon gemaakt. Verder gaat een meisje van form 1 het Jehovah Shammah School Complex logo tekenen. Hopelijk lukt het om vrijdag alles af te krijgen zodat ik daar foto’s van kan maken. Rond 17:30 waren we thuis en hebben we Indomie gegeten. In de avond nog een kaartspel gespeeld met Elena en lekker warme chocolade melk gedronken (gewoon poeder met water). Ik heb mijn backpack ook weer gepakt (lag in een andere) en begin langzamerhand denk ik met inpakken. Alles wat ik thuis ga gebruiken en nodig heb neem ik mee, maar de spullen en kleren wat ik niet meer ga gebruiken/aan ga doen laat ik hier. Of Grace kan het gebruiken of ze weet wel wie het goed kan gebruiken.

Woensdag 24 juli – Dag 80

Vanochtend zouden Paula en ik direct beginnen met het verder tekenen van de ICT tools in het ICT lokaal. Paula was om 08:00 nog niet op school, dus ben ik eerst naar Nursery 1 gegaan om helpen om te kleden. Toen ik naar de klas liep zag ik Edmond, een van mijn vriendjes in Nursery 1 die al een paar dagen niet op school was vanwege ziekte. Ik wist niet zo goed hoe het met het ging. Gelukkig was hij weer helemaal gezond op school en kwam ook met een grote glimlach naar mij toe lopen. Mijn ochtend begon daardoor dus al erg goed. Even later kwam Paula eraan en zijn we begonnen met het verder tekenen van het toetsenbord. Paula ging na een dik uur weg en ik ben verder gegaan met het tekenen van de toetsen. Nog best moeilijk! Tegen lunchtijd ben ik naar huis gegaan om te lunchen. Na de lunch zijn we direct weer naar school gegaan om verder te gaan tekenen en te beginnen met verven. Alleen hadden we nog geen kwasten; we hebben aan pastor en aan Sammy gevraagd of ze op school nog wat hebben maar dat was helaas niet zo. We zijn daarom met de schoolbus Senya doorgereden op zoek naar kwasten. We konden makkelijk grote dikke kwasten vinden, maar dunne was nogal moeilijk. Ongeveer bij de 5e shop lukte het om dunne kwasten te vinden. Eenmaal terug op school eerst alle toetsen afgemaakt en toen zijn we begonnen met het verven; met een paar kinderen van school die enthousiast waren om mee te helpen. Ik ben begonnen met het blauw verven van het bluetooth icoon. Op den duur moest ik weg, omdat Elena en ik naar het weeshuis zouden gaan. Toen ik thuis kwam heeft Grace een taxi gebeld en zijn we (ook met de zwager van Grace) naar het weeshuis gegaan met in de achterbak 3 matrassen, de 6 rugtassen, 18 eetkommen, 24 lepels, een emmer (voor water/douchen), 5 blokken douche zeep, 10 blokken was zeep, luiers en een zaklamp. Aangekomen in het weeshuis werden we weer zo enthousiast ontvangen en de kinderen waren zo vrolijk. Ze droegen direct de matrassen en de spullen uit de auto. Zo te zien waren ze erg blij met de spullen en bekeken grondig wat ze allemaal van jullie donatie geld hebben gekregen. Nog even met ze gespeeld en een groepsfoto en na een tijdje zijn we weer naar huis gegaan (met een voldaan gevoel). Thuis omelet met brood gehad en ben ik na het douchen gaan kijken wat ik alvast kon inpakken en heb ik wat overzicht gecreëerd wat ik allemaal mee naar huis neem en wat ik hier laat. Ik laat bijvoorbeeld veel spullen uit mijn EHBO tasje hier. Pleister, thermometer etc. geef ik aan Grace. Wat snelverband, hechtingstrips, Betadine zalf etc. aan school (aangezien daar vaak een leerling is die ergen weer een wond heeft). De schone naalden, infuusnaald etc. geef ik aan Elena voor in het Health Center, want ik denk dat ze dat daar wel goed kunnen gebruiken. Nog een lekkere KitKat gegeten die ik in de vriezer bewaar (in Westhill gekocht) en nu is het weer tijd om te gaal slapen.

Donderdag 25 juli – Dag 81

Deze ochtend weer naar school en voor de een na laatste keer de kinderen in de ochtend omgekleed. Ik probeer zo veel mogelijk van hun schattige koppies en energie te genieten. Verder heb ik aan Madame Esther de EHBO spullen gegeven en daar waren ze blij mee. Kunnen ze vast wel goed gebruiken! Daarna met Paula weer verder gegaan met schilderen. Toen ik in het lokaal kwam, was Paula met Sammy aan het praten en vertelde Sammy dat het toetsenbord (wat we getekend hebben) eigenlijk naar de andere kant van het lokaal op de andere muur moet. Weer typisch Ghana dit! Na uren werk om het toetsenbord zo netjes en goed mogelijk te tekenen, moet alles naar de andere kant/muur. Even slikken, vergeten en weer verder met schilderen. Het toetsenbord komt later wel weer… Ik kwam er wel achter dat verven totaal niet mijn ding is, want ik ben er snel klaar mee en maak er een grote bende van met al dat verf. Rond de middag de kwasten en de kommen schoongemaakt en zijn we naar huis gelopen voor de lunch: boiled yam met een stew. Ik ben nu wel een beetje klaar met dat boiled yam, maar dat komt misschien ook omdat ik bijna weer ‘normaal’ voedsel kan eten, wat ik lekker vind. Alhoewel er ook veel gerechten zijn wat ik hier gewoon heel lekker vind. De rest van de middag zijn we naar het strand gegaan. Terwijl we op het strand lagen, kwam er nog een groep schoolkinderen naar ons toe (terwijl er anders bijna geen mensen zijn op dat strand). Ze bleven maar rondom ons staan en stonden naar ons te kijken of we dieren waren in de dierentuin. Op dat moment had ik daar écht even geen zin in en aangezien ze maar niet weg gingen ben ik 10 meter verder op gaan liggen. Niet zo aardig, maar ze hadden daardoor wel door dat wij geen zin in hun aanwezigheid hadden. Gelukkig gingen ze daarna snel weer weg en hebben we nog even van de zee, strand en de zon genoten. Thuis gedoucht en gegeten. In de avond gezellig op de bank met Nana en Kennedy (buurjongetje) tussen Elena en mij in en later nog kaartspellen gedaan met Elena en warme chocolade melk (poeder met heet water) gedronken. Morgen is dan toch écht mijn laatste dag en moet ik afscheid nemen op school, zie er wel een beetje tegenop..

Vrijdag 26 juli – Dag 82

En dan is het zo ver… Mijn laatste dag. Stond toch met een beetje een raar gevoel op. Aan de ene kant ben ik blij om naar huis te gaan, maar aan de andere kant voelt het naar om Ghana te verlaten en afscheid te nemen van iedereen. Het is vrijdag dus ik heb mijn “vrijdag jurk” aan gedaan met de mooi kleurrijke stof, typerend voor Afrika. Ik was vroeg op school, zodat ik genoeg tijd had. Niet iedereen was er nog en een aantal zijn vandaag ook niet gekomen (helaas). Ik ben begonnen met het omkleden en Edmond kwam zoals gewoonlijk weer direct met zijn rugtasje naar mij toe. Op dit moment vond ik het toch wel even lastig, omdat ik wist dat dit de laatste keer was dat ik de kinderen ’s ochtends ging omkleden dus ik genoot extra van hun brede glimlach en de ondeugd in hun gezichtjes. Toen iedereen was omgekleed eerst even niet zo veel gedaan en toen Madame Esther klaar was met het verzamelen van het geld van de kinderen voor het eten, heb ik aan haar gevraagd of ze de kinderen in hun eigen taal wil vertellen dat het mijn laatste dag is en ik niet weer terug kom volgende week. Ik denk dat het beter is dat de kinderen dit weten en op voorbereid zijn; ik hoop dat ze er geen last van hebben dat vrijwilligers komen, een band met ze creëren en dan weer weg gaan. De kleintjes zullen het nog niet begrijpen, maar de grotere (zoals mijn oefengroepje) begrepen het volgens mij wel, want ze keken mij met lichte verbazing aan. Ook weer zo’n moment dat ik dacht; kon ik maar bij ze blijven. Daarna kwam Paula en hebben we de rest van de ochtend de schilderingen afgemaakt (de muis, het prullenbak icoon, de monitor, de start button, het bluetooth icoon, het Chrome icoon en het save icoon. Na het verven hebben we alles opgeruimd, alleen het probleem was dat het verf erg moeilijk is om weg te wassen en ik had het verf overal zitten. We hadden een flesje met soort kerosine(?) en met dit spul ging het er wel redelijk goed vanaf. Samen naar huis gelopen om te lunchen en heb ik afscheid genomen van Elena, want zij gaat dit weekend naar Cape Coast. Paula en ik zijn nog naar de kledingmaakster gegaan om te kijken of mijn kleding klaar was, maar ze kwam die avond langs om de kleding te brengen. Vervolgens zijn we door gegaan naar school. De school zou eerder uit gaan, dus ik had nog maar een klein uurtje. Ik heb de laatste kinderen omgekleed en heb nog wat ballonnen opgeblazen, wat ze natuurlijk helemaal leuk vonden. Ze waren druk aan het spelen en genieten van de ballonnen en op dat moment heb ik voor mezelf afscheid genomen, zo veel mogelijk even knuffel of even de aandacht van gezocht. En toen was het tijd voor de kinderen om hun rugtasje te pakken en naar buiten te gaan. Druk zwaaiend “Bye bye Madam Cee”. Alleen gingen de kinderen nog niet naar huis. Pastor (directeur) haalde alle kinderen bij elkaar en hebben voor mij gezongen (wel 10 keer hetzelfde liedje om mij te bedanken “Thank you Celine”) en hebben voor mij gebeden. Ze bedankten mij extra voor de donatie waarvan de mooie grote tafels, banken en een kastje van is gemaakt. Eigenlijk hebben de hiermee jullie bedankt! Ondertussen stond Paakwesi (zoon van Sammy) de hele tijd bij mij en tegen mij aan. Op dat moment ook echt even van hem genoten. Toen moest ik naar voren komen om een speech te geven. Ik houd daar totaal niet van en heb het ook kort gehouden. Ik heb ze verteld dat ze mijn ervaring in Ghana met hun “happiness and kindness” nog beter hebben gemaakt. Vooral de kinderen Nursery 1, ze konden soms erg vervelend zijn maar ze creëerden elke dag weer een grote glimlach op mijn gezicht. Daarna kwamen alle kinderen naar mij toe, dat was wel een beetje érg veel in een keer. Er stonden nog twee kinderen van Nursery 1 bij mij die ik nog een knuffel heb gegeven. Daarna de kinderen weg zien lopen naar huis en moesten we als leraren bij elkaar komen. Ook hier bedankte Pastor mij een aantal keer en moest ik nog een speech voor de leraren geven. Ik kreeg een certificaat een grote lijst met tekst waarin stond wat ik had gedaan. Vervolgens was het tijd om afscheid te nemen van Madame Esther en Madame Bernice, dat was ook wel lastig want ik ben toch heel veel bij ze geweest in school. Sammy vertelde mij daarna dat alle kinderen van de Junior Department (Form 1 en Form 2) aan het wachten waren in het ICT lokaal. Daar stonden alle tafels en banken netjes in het lokaal (waar we ook hebben geverfd). Heel mooi om te zien en heb echt het gevoel dat ze erg veel aan deze tafels en banken hebben. Alle kinderen zijn op de banken gaan zitten en hebben we een foto gemaakt (staat bij foto’s). Daarna zijn Paula en ik naar huis gegaan, ons omgekleed en naar het grote veld gegaan want daar speelden de leraren van onze school een voetbalwedstrijd tegen leraren van een andere school. Dit was nog wel even gezellig en om 18:30 zijn we naar huis gegaan om te eten. Na het eten gedoucht en toen naar de bar met D4, Gerald en Sammy. Daar Uno gespeeld en wat gedronken. Er was deze keer geen hard muziek, omdat in heel Senya er geen harde muziek gedraaid mag worden in de laatste 4 weken voor het grote festival (1 week lang!) in Senya. Maar het was een fijne afsluiter van de dag en mijn avontuur in Ghana.

Zaterdag 27 juli – Dag 83

Op het moment dat ik dit schrijf zit ik op het vliegveld in Accra te wachten totdat ik het vliegtuig in kan. Het is nu 20:00 lokale tijd (in NL 22:00) en over 2 uur vertrekt mijn vlucht. Deze ochtend ik weer vroeg op en ben ik begonnen met inpakken. Ik laat een aantal spullen en kleding in Ghana wat ik thuis toch niet meer ga dragen/gebruiken en ze kunnen het hier vast wel gebruiken. Zoals een jurk, hemden, shirts, haarbanden, handdoeken, zeep, vochtige doekjes, pleisters etc. Ondertussen kreeg ik lekker pannenkoeken als ontbijt. Na het inpakken ben ik gaan douchen (laatste keer bucket bath) en kwam Paula thuis. We zijn nog even naar het winkeltje op de hoek gegaan om Cowbell Coffee te kopen, want ik wil paar zakjes meenemen voor thuis. Dit dronk ik namelijk elke ochtend bij het ontbijt. Rond 12:00 kreeg ik mijn laatste lunch van Grace en heb ik mijn laatste spullen gepakt. Tegen 13:00 kwamen Dennis en William met het busje om mij op te halen. Dus was het tijd om afscheid te nemen van Paula, Grace, Grace haar man (Kwame), Gloria en Nana. Nana nog even geknuffeld en toen in de auto gestapt en naar ze gezwaaid. Hopelijk zie ik ze nog een keer terug, wanneer ik Ghana weer bezoek. Ik kreeg van Dennis en William nog een stuk mais, wat erg lekker was. Tijdens de rit uit het raam gekeken om het laatste stukje Ghana te zien. De rit ging best snel en ik was al rond 15:15 op het vliegveld. Dat betekent dat ik dik 6 uur moet wachten. Ik heb een koffie gekocht en ben mijn boek gaan lezen op mijn mobiel. Om 18:00 kon ik mijn bagage afgeven en ben ik door de paspoort controle en douane gegaan. Alles verliep soepel. Daarna nog een sandwich gegeten en nu zit ik te wachten tot in mijn vliegtuig in kan. Dit is dus een van mijn laatste post op mijn blog. Wanneer ik thuis ben zal ik nog een berichtje op mijn blog zetten als afsluiter. Op dit moment kijk ik met een ontzettend goed gevoel terug op mijn avontuur in Ghana.

Liefs Celine

Epko

Weer een mooie blog. Als je huis bent kun je terugkijken op een fantastische en onvergetelijke ervaring. En het zal altijd een mooie herinnering voor je blijven. Een goede en voorspoedige reis!

Meta

Wat een verhaal weer! Mooi verwoord hoor. Een hele goede thuisreis gewenst en tot gauw!
Liefs, Meta

Gerdie

Goede vlucht naar huis daar zullen ze blij zijn jouw weer te zien. We hebben ontzettend genoten van jouw verhalen en zulle ze missen doe de groetjes en veel liefs van ons

jose

Heel mooi Celine dat je ons zo op deze manier hebt meegenomen op jouw avontuur in Ghana! Met veel plezier hebben wij jouw blogs gelezen. Het is nu zeker even weer omschakelen maar komt ook goed xxx

Ria

Lieve Celine, bedankt dat je ons hebt meegenomen op je avontuur in Ghana. En wat heb je dat prima werk verricht. Het moet je dan ook wel een voldaan gevoel geven, ookal denk ik dat het ook een keerzijde heeft. Nu weer naar huis en in gedachten nog heerlijk nagenieten van de afgelopen maanden in Ghana... Nogmaals bedankt en super om het te mogen lezen. Groetjes....

Ank

Hallo Celine ,

Heb genoegen van je verhaal en daardoor als het ware een stukje mee kunnen beleven.
Lieve groeten,

Ank